פרשת כי תצא: "כי תבנה בית חדש ועשית מעקה לגגך"

פרשתינו מלאה במצוות , ובתוכן מצוות הנוגעות במלחמה, לרחמים ,השבת אבדה , שמחת כלה וחתן ועוד..

מצוות בניית מעקה לגג בבית חדש שאנו בונים נתפסת כמצווה הקשורה בפיקוח נפש ממשי, כלומר: החובה על האדם או החברה להתרחק מהאפשרויות של גרימת נזק לחברה והחובה לגדר ולציין כל מקום שיש בו אפשרות ליפול ולהנזק מימנו.

ראיתי ב-2 מקומות פירושים כמעט זהים למצווה זו , שלוקחים אותנו למקומות אחרים ,מאשר בניית מעקה פיזי לגג, מדרגות, בית וכדומה.

הבן איש חי מתייחס להמשך הפסוק שציינתי לעיל: " ולא תשים דמים בביתך כי יפול הנופל מימנו." (כב', ח').

דמים בפשוטו זהו דם ממש שלא יפול האדם ויפגע, אך הבא"ח מפרש זאת דמים = ד', מים=4(ד') דברים שצריכים להתרחק מהם שמכונים "מים".

מידת הגאווה (המכונה "מים") , המחלוקת ("מי מריבה"), מידת הכעס (שנקראת "מי מצור") ומידת התאווה (נקראת "מים גנובים").

וכך צריך להבין את הפסוק – כשתרצה להתחדש , ולשוב כתשובה , להשתנות ולשנות, עלייך להתרחק מ-4 דברים אלו- הגאווה והכעס , ממחלוקת והתאווה, ומעלה הבא"ח את השאלה – הרי מדובר פה ב-4 נטיות טבעיות שבאדם , אם כן איך יוכל לסלקן ממנו?!

אלא לפי הכתוב: "כי יפול הנופל ממנו".

יש באדם תכונות מתנגדות – אשר למשל "חמדת הממון" – הרצון האישי שלנו לקבל כסף וכו'-אם למשל נרצה להשקיע זמננו במחלוקות ומריבות יהיה לנו פחות זמן לרדוף אחר הכסף , או אם נרצה להשקיע ממון להאדיר את שמינו – במסע פרסום בשווקים – נשאר פחות כסף באמתחתנו, וכן גם הכעס והתאווה יביאו האדם לחולי אשר על מנת להרפא ממנו יצטרך להפטר מממון רב.

ואם כן עבודת המידות היא זו שעומדת פה – כשמתחדשים (בית חדש). חייבים לעבור על מדותינו על מנת , "שיפול הנופל מימנו".

כך כתב הבא"ח בספרו דרושים בא"ח – עוד יוסף חי .

במקביל פירש הנועם אלימלך (רבי אלימלך מליז'נסק מגדולי החסידות) את הפסוק "כי תבנה  בית חדש ועשית מעקה לגגך".

ו"זהו כי תבנה בית חדש , דהיינו הפנימיות של אדם נקרא בית , כשתבנה הפנימיות שלך על ידי "מחשבות טהורות". חדש– רצה לומר, צריך אתה שיהיו דברי תורה חדשים עלייך , ועשית מעקה לגגך – פירושו צריך אתה שתעמיק ותשפוט את גבהותך, מעקה – לשון ממעמקים קראתייך ה'.

וגג – רמז לגאווה , כמו הגג שהוא גבוה וכשישפוט עצמו אז יבנה ביתו בצדק."( "נועם אלימלך פרשת כי תצא עמוד דש).

הנועם אלימלך גם מבין שיש פה משהו מעבר ל "לפני עיוור"  ול "נשמרתם" אלה יש פה הדרכה איך מתחדשים והוא מרחיב שם את דבריו בעיניין.

להתחדשות יש כמה תנאים :

הראשון "מחשבות טהורות" הייתי מפרש זאת אולי לראות את העולם ואת האנושות בטוב , לסנגר על כל אחד ואחד.

השני- דברי תורה חדשים- כמה קשה לחדש במשהו שירד לעולם לפניי אלפיי שנים , אבל ההתחדשות האמתית היא כנראה במה שכבר היינו ולא להמציא את הגלגל מחדש.

והדבר האחרון – להשפיל קומתך –עשיית מעקה לגג, לכל אחד מאתנו גאווה עצמית , כבוד עצמי ותחושות "כוחי ועוצם ידי עשו לי החיל הזה", ואם רוצים אנו להצליח זה בהתחדשות הפרטית שלנו בואו נכפוף טיפה את עצמינו – נעשה מעקה לגאווה.

צוות יקר וחשוב!

הנה אנו כבר מתחדשים ונמצאים בין "כי תצא" ל"כי תבוא" וממש "ערב ערב" ראש השנה שנחגוג בעוד שבועיים , אומנם ימי דין ורחמים אך בעיקר ימי התחדשות ושימחה גדולה , בואו נתחדש על מה שכבר היה , בוא נעשה מעקה לגגנו- על מנת שנוכל ללמוד, ובואו יחד עם תלמידנו ננסה לחשב רק "מחשבות טהורות" וננסה כפי  שלמדנו הבן איש חי – להתנתק מהגאווה , מהכעס , מהתאווה ומהמחלוקות.

ערב פתיחת שנת הלימודים תשע"ט מאחל לכולם – שנה טובה ומוצלחת שנת שלום , בריאות ובטחון.

שנה שבה נאמין בעצמינו , בתלמידנו, ונחזק אמונתנו בקב"ה.

שנה שבה ימלאו כל משאלות לבנו לטובה בפרטי ובכללי.

 בברכת שבת שלום ושנה טובה

הרב ספי שרמן – מנהל ראשית

מהנעשה בבית הספר – כי תצא

ערבי הורים ביסודיים: השבוע יצאנו להפגש עם הורים בבתי ספר יסודיים – היינו בעציון , מודיעין, עמנואל רמב"ם ומוריה. היה

קרא עוד ←